tirsdag 21. april 2009

Useriøse restaurant anmeldere, del 2

Jeg har tidligere skrevet litt om restaurant anmelderes likegylgdighet til restaurantbransjen. Stadig vekk er det på trykk artikler i dagspressen som vitner om liten eller ingen forståelse for en yrkesgruppe som absolutt bør bli tatt på alvor. Ofte er det flåsete og ubegrunnet kritikk andre ganger roses det på tynt grunnlag mat som er laget på halvfabrikat. Sjelden leser man en god anmeldelse med tilstrekkelig informasjon om hva spisestedet har å tilby, men blir heller avspist med en skolestil preget hva-spiste-jeg-og-var-det-godt historie.
Her i fjorden er det TA som er den store synderen med en restaurantside som er, mildest talt, elendig. I noe som ellers er en ok avis, bruker redaktøren tydeligvis restaurant besøk som en slags premie til sine ansatte, hvorpå de må skrive en artikkel om stedet de har vært. Hva slags grunnlag har de for å kunne skrive en rettferdig anmeldelse? det holder ikke med å være i stand til å tygge!!!
I sin "restaurantguide" finnes rimelig dårlig informasjon om restauranten, rikelig med pjatt fra ukens Han & Henne, ingenting er skrevet om maten stedet tilbyr utover det de har glefset i seg, og slettes ingenting om hva man kan drikke. Ofte er det som står mer eller mindre sakset rett fra internett( som i artikkelen om Marché kroa på Grelland) og overhodet ikke rettet mot forbruker. Det er også hårreisende at man ofte lovpriser ting som varm, fabrikklaget eplekake med iskuler fra diplom is. Dette sier jo ikke mye om håndtverket som er lagt ned i maten i noen særlig positiv retning.

Hva skal så en god restaurant anmeldelse inneholde? I utgangspunktet skal jo en god anmeldelse være en pekepinn om hva slags kjøkken man kan vente seg og om mat og drikke er verdt prisen som kreves. Altså bør innholdet i en restaurant anmeldelse være følgende:
  1. informasjon om besøksadresse, telefon/mail for bordbestilling og eventuelt nettside, samt åpningstider.
  2. Hvilken retning har kjøkkenet? fransk inspirert, middelhavskjøkken eller norsk husmannskost. viktig info når man skal velge restaurant.
  3. brukes det ferske råvarer, er maten laget på stedet eller halvfabrikat? brukes det lokale råvarer?
  4. er menyen balansert? hva kan man velge i? Maten anmelder spiser skal selvfølgelig bedømmes, men ofte sies det ingenting om det generelle kvalitets nivå i forhold til pris.
  5. Har spisestedet en signatur rett, eller noe de er spesielt kjent for?
  6. Drikke til maten er viktig! er drikkekartet interessant? hva tilbys og hvilket prisnivå ligger de på
  7. atmosfære
  8. service! Dette punktet skrives det sjelden om, men restaurantens kontakt med gjesten burde være veldig viktig å få med seg. Her er det av betydning for anmelder å vite litt om hva slags spisested man befinner seg i for å legge service nivået. TA presterte engang å gi Jegermesteren pepper fordi servitøren stod å pratet om hver enkelt rett ved bordet. Noe som er urettferdig og vitner om dårlig forståelse da Fine Dining konseptet som denne restauranten respresenterer nettopp går ut på å gi gjesten et innblikk i hva man spiser og ikke bare slenge maten på bordet og gå sin vei.

Det er viktig for en bransje som på landsbasis sysselsetter drøye 50000 mennesker(statistisk sentralbyrå) å bli bedømt på et fair grunnlag. En seriøs restaurantguide burde ha fastsatte statutter man bedømmer etter. En god anmelder bør ikke være anonym, men stå for sin kritikk og ta imot tips råd og motkritikk som måtte komme. Det er ikke nødvendig å være profesjonell innen mat og vin, men en viss kompetanse bør kreves. Man setter ikke en døv person til å skrive CD anmeldelser! Kategoriser restauranter slik at Henrik & Kompani ikke (ihvertfall ikke uten grunn) blir sammenlignet med slusekroa på Ulefoss eller Marché på Grelland(hva pokker gjør en anmeldelse av en veikro i Vestfold i TA, uansett)

TA må ta ansvar for sin dårlige holdning til en seriøs bransje! Gi oss forbrukerinformasjon vi kan bruke eller legg ned "Restaurantguiden"! Vis oss hva dere legger til grunn for hva som er en god restaurant og få tak i noen som kan skrive seriøst om dette, eller la vær å skrive noe i det hele tatt!

God og seriøs kritikk vil være med på å anspore bransjen til å bli bedre og inspirere folk til å gå ut å spise! det hadde vært fint om TA ville bidra til dette som en av fylkets største aviser

Til slutt et lite råd til Ove Mellingen; mal på gode restaurantanmeldelser finner du i bladet Vinforum, for eksempel. sjekk http://www.vinforum.no/ for et abonnement

2 kommentarer:

  1. Interessant post, Marius! Man er i sin fulle rett til å komme med kritikk, så lenge den er velbegrunnet og krydret med konstruktive innspill. Sånn sett er guiden til hva en restaurantanmeldelse skal/bør inneholde interessant.

    SvarSlett
  2. Kjempe bra innlegg. Har selv tenkt tanken når jeg har lest de ulike anmeldelsene. Har nettopp flyttet til Skien fra Oslo og opplever det som nesten håpløst å finne noe god info om de ulike restaurantene her i området.

    SvarSlett