tirsdag 9. juni 2009

Vinmonopolet får konkurranse

Helse og Omsorgskomiteen vedtok igår å oppheve forbudet mot privat import av vin. Det betyr at du og jeg slipper "brydderiet" med å løpe ned på vinmonopolet for å hente oss en flaske vin, men kan heller i ro og mak sitte hjemme foran pc'n og bestille det vi måtte ønske og få det levert på døren.
Det er ihvertfall hva nettsiden nettvin.com lover deg. Når forbudet oppheves, allerede 1.juli, vil de kunne tilby bestselgere til en rimeligere penge enn på polet lover Knut Roar Wiig som arbeider for United Wineries. De skal i utgangspunktet selge sine Spanske viner direkte til kunden. Man må allikevel betale de utgiftene man i følge norsk lov er pliktig til, og Administrerende direktør i vinmonopolet Kai Henriksen mener det blir vanskelig å holde prisene særlig lave over tid.
Strengt tatt har vinmonopolet med sin glimrende nettbutikk kunnet tilby vin på døren i 7 år. De er tilstede med fagkunnskap over hele landet og har et stort utvalg. Hva kan nettvin og lignende tilby? En liten glede over å ha overvunnet monopolet? I følge Wiig vil muligheten for bonuser til kunder og kassetilbud nå bli en realitet for den norske vinelsker. Slike tilbud har vært tilgjengelige i europa i årevis; få en flaske gratis når du kjøper en kasse, smakekasser og bonusordninger. Morsomt.
Så, Nettvin har kastet seg på bølgen. Andre importører er mer avventende. Ekjord sier de ikke har tro på inntjeningspotensialet. Samme svaret kommer fra Soleragruppen som er en av landets største. Vinmonopolet sopte inn 110 millioner på netthandel i fjor av en omsetning på totalt 12,8 milliarder, og føler seg følgelig ikke særlig truet av andre aktører.

Uansett vil dette bety litt mer armrom for den gjengse vinelsker. Jeg kommer definitivt ikke til å slutte å bruke vinmonopolet, som ,etter min mening, er i verdenstoppen når det gjelder utvalg og kunnskap. Kanskje vil jeg teste nettvin.com sine sider, men mest sannsynlig vil det gi meg mulighet til å finne sjeldene flasker på nett, eller kjøpe fra auksjon i utlandet uten at jeg må reise dit og fysisk bringe flasken inn i fedrelandet selv. Hvilket igjen betyr at det blir sjelden.
Etter 1.juli er det uansett lov, og litt deilig er det. Sjekk forøvrig ut Berry Brother & Rudd sine sider om du vil shoppe litt da.

2 kommentarer:

  1. Det betyr altså at vi i sommer kan bestille varer på vingårder og få dem sendt hjem uavhengig av hva vi kan putte, med bomull rundt, i kofferten, som skal fraktes med Ryanair. Ha ryggsekk med flasker som skal fortolles er det jo slutt på for lenge siden, når man flyr. 1 dl blir litt lite....
    Men ellers tror jeg at det lokale vinmonopol gjerne vil at jeg fortsatt kommer og maser på dem :-)

    SvarSlett
  2. det er riktig! skal benytte meg av det når jeg er på ferie nå! du skal jo til Rhone, så da er det bare å slå seg løs:)

    SvarSlett