søndag 1. november 2009

Hørt denne før?

Druene har knapt kommet i hus etter årets høst i Bordeaux. Pr-folkene har for lengst begynt å forberede kampanjen som skal sørge for at årets En Primeur-trend med å sette ned priser ikke skal bli en årlig hendelse. Statistikk fra Meteo France blir brukt for det det er verdt i å allerede nå skape en hype frem til neste års En Primeur. 50 soltimer mer enn snittet de siste 30 år, mens nedbøren ligger på halvparten av snittet innen samme tidsperiode. Ekstra varmt og ekstra tørt har plutselig blitt kjempebra og det er antakelig ikke lenge til vi ser de første "Vintage of the Century" proklamasjoner fra Le Bordelais. Domaine Chevalier sier de har bedre matriale i år enn 05, 00, 89 og 82. Mouton Rotschild går så langt som å si at det er utelukket at 2009 ikke blir enestående.Sterkt.

Personlig håper jeg de har rett. La oss få nok en knallårgang. Investorene som har drevet opp prisene på Bordeaux lar seg muligens ikke friste like mye av at århundrets årgang er utropt for tredje gang dette tiåret. Kanskje vil dette gjøre at disse tidligere knallårganger (for det har de vært) blir mindre salgbare for dem som ser på vin som et aktiva på linje med aksjer, og at noe kommer ut på markedet til litt mer håndterbare priser. Muligens er også Bordeaux i ferd med å miste tillit hos pengefolket som kanskje ser seg om etter andre områder for investering.


Så, er 2009 bra? forhåpentligvis, og alle tegnene er der på at vi får se nok et godt, stabilt år. Det som er håpløst åpenbart er at grådige slott (eller snarere deres eiere) har blitt så godt vant med god betaling at de har fjernet seg fra essensen i deres virke, nemlig å lage vin.... som skal nytes, og konsentrerer seg om et marked der vinen kjøres inn på et lager hvor det står og akkumulerer verdi. Det er den samme gamle talen som brukes. Er det dårligere kår har man mot alle odds fått til en årgang som allikevel kan måle seg med de beste. det begynner å bli slitt.
Le Bordelais støtter seg nok til at selv om de gamle markedene svikter vil det Asiatiske markedet svelge unna det som måtte forbli usolgt. Nick Pegna, direktør for Berry Brothers & Rudd tviler på at det blir så enkelt denne gangen å få nye Asiatiske pengefolk til å bruke dem på enda en fantastisk årgang som skal stille tidligere investeringer i skyggen.


Som nevnt tidligere håper jeg at 2009 blir knallbra, og jeg har troen på at Pr-byråene som koster Bordeaux slottene millioner av euro hvert år endelig har ropt "Ulv" en gang for mye. Det er mulig de har rett, men ingen gidder vel å bry seg.

Et råd til Eierene av Chevalier, Latour og resten av slottene; kutt ned på hylekoret og fortsett med å lage glimrende vin. uten rådgiver utgifter kan kanskje vanlige folk igjen få råd til en flaske topp Bordeaux og slottene vil se at bunnlinjen ikke ser så verst ut allikevel.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar